SMILET – DEN KORTESTE AFSTAND MELLEM BORGER OG MEDARBEJDER
En travl hverdag med mange brikker, som skal falde på plads, gør det ikke altid nemt at huske smilet og humoren, men det kan lade sig gøre og det har en stor effekt!
I HjemmeHjælpen A/S tilstræber gruppelederne således at have et tæt og fortroligt forhold til deres borgere, så de kender deres måde at kommunikere på og deres grænser.
Anja S. er gruppeleder i HjemmeHjælpen A/S med ansvar for Bispebjerg. Hun fortæller: "Én af vores borgere i området har det nogle gange svært. Borgeren sendte for nylig en besked om, at hun havde en rigtig dårlig dag."
Anja fortsætter: "Det kan være svært at løsne op og nå ind til borgeren, når det er sådan. Da jeg kender denne borger rigtig godt, vidste jeg, at jeg kunne sende lidt opmuntring med et sjovt billede, så jeg puttede mine Minnie-ører på hovedet og tog en selfie."
Borgeren reagerede straks efter med beskeden: "Skønt billede og dejligt at sætte ansigt på solstrålen på kontoret. Tak fordi du bare er helt igennem fantastisk hver evig eneste gang du tager telefonen!".
Anja slutter med ordene: "Humor og smil kan en hel masse i relationen mellem borger og medarbejder. Humor kan således skabe forståelse, signalere overskud, lette kommunikation og - sammen med ærlighed - afvæbne potentielle konflikter. Humor kræver, at man giver noget af sig selv, men det kommer mange gange tilbage."
På billedet ses Anja med Minnie-ører.