MØD ALEXANDRA – ÉN AF HVERDAGENS HELTE

Da ældreminister Mette Kierkgaard for nylig besøgte HjemmeHjælpen A/S fortalte hun, at hun betragtede landets mange medarbejdere i ældreplejen som hverdagens helte.

I dette opslag kan du møde Alexandra, der er fra Ungarn og kom til Danmark som barn, sammen med sin søster. Hun er én af hverdagens helte, uddannet sosu-hjælper og ansat i HjemmeHjælpen A/S som fast, udekørende medarbejder.

Vi har spurgt, hvad der motiverer hende til arbejdet som hjælper: "Min motivation er at hjælpe andre mennesker, så enkelt er det i virkeligheden. Selv om jobbet kræver meget, både fysisk og mentalt, opvejes det af relationen til borgerne, deres smil og glæden ved at kunne gå fra borgernes hjem og vide, at man har gjort et godt stykke arbejde."

Alexandra påpeger fordelen ved at have faste borgere: "Borgerne er meget forskellige. Nogle har fysiske udfordringer, andre psykiske. Nogle få kan være udadreagerende, men alle skal mødes i øjenhøjde og med respekt. Når man er fast hjælper hos en række borgere lærer man dem godt at kende."

Hun nævner en specifik episode, som fandt sted for nylig: "Man skal hele tiden være opmærksom på borgernes tilstand. Jeg havde en borger, der ikke havde det godt, så jeg ringede til hende senere på dagen 8-10 gange, men kunne ikke få fat i hende. Det endte med, at vi måtte have fat i politiet og en låsesmed, så vi kunne komme ind. Hun var meget syg og bevidstløs. Min bekymring reddede borgerens liv."

Om sit arbejde i HjemmeHjælpen A/S siger Alexandra: "Jeg holder meget af at arbejde i HjemmeHjælpen A/S. Jeg kender mine borgere og mine kolleger og jeg kan bruge mit "drive" med stor, personlig frihed."

Billedet: Alexandra på HjemmeHjælpen A/S' kontor på Frederiksberg.